Click here for Myspace Layouts

prIncEss

prIncEss

Monday, 3 October 2011

zAhIr cIntA ~

bagaimanakah anda akan menzahirkan cinta ??

bine taj mahal ?
Taj Mahal, sebuah monumen megah berdiri di jantung India ini memiliki kisah cinta yang telah meluluhkan hati jutaan pendengarnya sejak Taj Mahal didirikan. Taj Mahal lambang cinta abadi, meskipun kisah cintanya berakhir di tahun 1631, namun lambang cinta mereka terus hidup dalam bentuk Taj Mahal dan dianggap sebagai simbol hidup dari cinta abadi.

Ini adalah kisah cinta Shah Jahan dan Mumtaz Mahal, perjalanan cinta dua insan ini menjadi tauladan bagi masyarakat yang tinggal di masa kini dan masa yang akan datang. Edwin Arnold, seorang penyair Inggris menggambarkan “Taj Mahal bukan sekedar karya arsitektur seperti bangunan lain, namun ada suatu kebanggaan serta gairah cinta seorang kaisar terhadap kekasihnya yang terpahat di sebuah batu nisan.” Dan masih banyak simbol-simbol atau hal-hal lain yang kemudian terungkap untuk melengkapi kebenaran kisah cinta ini.

Shah Jahan, awalnya bernama Pangeran Khurram, lahir di tahun 1592. Dia adalah anak dari Jehangir, Kaisar Mughal keempat India, cucu dari Akbar Agung. Pada 1607 ketika Shah Jahan berjalan-jalan di Bazaar Meena dengan ditemani para pengawal istana, Shah Jahan tidak sengaja melihat seorang gadis menjajakan sutra dan manik-manik kaca melintas di depan pandangannya. Dari kejadian itulah cinta pandangan pertama Shah Jahan bersemi, gadis itu bernama Mumtaz Mahal, pada saat itu gadis cantik ini berumur 15 tahun dan dikenal sebagai Bani Arjumand Begum, ia adalah seorang Putri Persia yang beragama Islam, 1 tahun lebih tua dari Shah Jahan. Setelah pertemuan itu, Shah Jahan menceritakan kejadian ini kepada Ayahnya dan menyatakan bahwa ia ingin menikahinya. 5 tahun kemudian, tepatnya pada tahun 1612 upacara itu terselenggara dengan khidmat.

Beberapa waktu kemudian pada tahun 1628 Arjumand Banu mendampingi Shah Jahan untuk menjadi Kaisar kerajaan, Shah Jahan memberi ia gelar Mumtaz Mahal yang berarti “Permata Istana”. Meskipun Shah Jahan memiliki istri lain juga, namun Mumtaz Mahal adalah isteri kesayangannya yang selalu menemaninya kemana ia pergi, bahkan pada kampanye militer pun ia tetap menemani Shah Jahan. Pada tahun 1631 saat Mumtaz Mahal akan melahirkan anak mereka yang ke-14, ia meninggal karena beberapa komplikasi dan membawa Mumtaz pada ranjang kematian. Lalu pada saat itu Shah Jahan berjanji bahwa dia tidak akan pernah menikah lagi dan akan membangun sebuah kuburan yang indah dan megah untuknya.

Setelah kematian Mumtaz, Shah Jahan begitu sedih, kerajaan berkabung selama dua tahun saat itu. Beberapa waktu setelah kematiannya, Shah Jahan menepati janjinya untuk mendirikan monumen yang paling indah dan megah di dunia dalam sepanjang sejarah kisah cinta. Butuh waktu 22 tahun dengan tenaga kerja sebanyak 22.000 pekerja untuk mendirikan monumen itu. Lalu Shah Jahan meninggal pada tahun 1666 dan jasadnya ditempatkan di samping makam Mumtaz Mahal. Monumen megah ini kemudian dikenal dengan nama “Taj Mahal” dan sekarang termasuk dalam Tujuh Keajaiban Dunia. Ini adalah kisah nyata Taj Mahal Agra India, yang membuat banyak orang tersihir akan pesona keindahannya.
*copy n paste je*

 g bercuti ke paris ?
wow ! menara eiffel ~
seriously,, hampir semua wanita kat dunia ni nak g paris.. ylakn.. paris kn the city of love ~
pernah 1 ketika dulu..jambatan Pont des Arts sering dipenuhi dgn mangga cinta atau "love padlock" ianya biase dgantung disitu oleh couple yg berjanji bersamalaa... kat mangga tu mereka akan ukir atau tanda dgn huruf pertama name mereka.. so sweetkn ?
tp sekarang da xde lagi.. tau x kenape ? sbb.. mangga tu dbiarkn je kat situ smpi bile2.. kena air.. kena panas... ber mcm2 musim laa.. lastly,, mangga 2 jd karat.. pemimpin mase 2 tlah memerintahkn mangga2 tersebut dleraikn n dbuang krn tkaut jambatan yg berpagar besi 2 pon ikut karat.. dgr cite.. pemimpin janji nak wat sesuatu bg gantikn,, tp cam xjd.. entahlaa aq pon xphm sgt part yg tu..
ape2 pon,, bestnyer lau dpt g sane !

ke korg nak jd cam romeo n juliet ?
sure ke korg nsk hidup cam ni ?? trus trg aq xpernah bce kisah yg sbenar2nya,, tp aq just nak cite psl pandangan aq . romeo n juliet ni bercinta bgai nak rakkk !  sampi da dpisahkn kuarga pon dyeorg still cbe utk bersama jugak.. memanglaa sweet.. mtpkn lebih bgoz klau ade restu ibubapa.. right ? spanjang bersame,, mestilah dyeorg pernah bersame kn ?? bpe kali ?? da brape lama dyeorg bercinta.. dr yg aq tau.. dyeorg ni xsempat kawin ! ish3.. memang kesian.. yg lebih sadisnye lg is dyeorg ni sanggup bunuh diri sendiri .. xke kurg bijak 2 ?? haha ape2laa.. lastly,, kuarga dyeorg gak yg rse nyesal n rugi.. hah ! larang bercinta lg kn da mati.. huhu

*pikir2laa dan renung2laa*
=P




No comments:

Post a Comment